Sabtu, 13 Jun 2009

Ramai nya Penghuni Neraka adlh Wanita



terlintas aku nk bkongsi ape yg dah aku baca.... dari blog sorg ustaz, (http://ustaz.blogspot.com) tntang dosa nya istri mnta cerai pd suami kerna suaminya ingin kan poligami.....

aku amat ttarik ngan topik ni...
btui kata ustaz, poligami x salah d sisi agama, tp rmai wanita yg x sggup terima poligami krna mngikut hati dan nafsu.... bukan aku mnyokong poligami tnpa asas...mmg btui, xde wanita yg sggup bkongsi kasih suami dgn org len... tp cube pikir, lbih baik izin kan suami menikahi wanita tu, dr die trus melakukan mksiat yg dh tntu besar dosanya... trima la itu sbgai dugaan dr allah. kerna hnya org yg Allah sayang yg akan trima dugaan...

berdosa si istri bile minta cerai dr suami hnya kerana suami ingin berkahwin lg yg sah disisi agama... menolak ketentuan Allah sama la spt memarahi Yang Maha Esa....
sebenar nye kita sbgai wanita bley trima suma ni, yg pntg kita trima dgn hati yg ikhlas dan kerana Allah... ssunggguh nya syaitan akan bbisik pd kita spaya bbuat sesuatu mengikut hati n nafsu...

Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam melanjutkan, “Lalu datanglah seorang daripada mereka dan berkata, “Aku mengikuti manusia sehingga aku tidak meninggalkan mereka melainkan aku telah berhasil memisahkan seorang suami dan isterinya.’’ Lalu iblis memanggilnya agar dia dijadikan dekat dengan Iblis dan berkata, “Sebaik-baik fitnah adalah usaha yang telah engkau lakukan.” (Hadis Sahih riwayat Muslim no. 2813)

Sabda Nabi bermaksud: "Allah tidak menjadi sesuatu yang halal, yang lebih dibenci oleh-Nya dari talak." Dan lagi: "Perbuatan halal yang paling dibenci oleh Allah ialah talak." (Riwayat Abu Dawud)

petikan dr blog ustaz Emran tentang hukum istri meminta cerai pd suami yg ingin berpoligami:

Hukumnya ialah haram dan termasuk dosa apabila tidak menerima poligami kerana enggan tunduk dan patuh kepada perintah Allah swt bahawa kaum lelaki dibolehkan untuk berpoligami.


Menolak untuk dimadukan adalah haram apabila tiada alasan yang munasabah dan dapat diterima oleh syarak.

Ini disebabkan oleh hadis yang menyebutkan : "Sekiranya mana-mana wanita meminta cerai daripada suaminya tanpa sebab yang kukuh, maka terhalanglah dia daripada mencium haruman syurga." (Hadis riwayat Abu Daud)

jd knpa perlu kita sbgai hambanya perlu menolak perintah Allah yg mencipta kita...
DIA lg mengetahui apa yg tlah DIA rancangkan untuk hambaNYA....
aku sbgai wanita pn kalau bley x nak... if aku jodoh aku juga hidup bermadu, insyaallah aku akan trima nya kerana PENCIPTA ku, ALLAH yg maha esa....
aku x la sekuat mne utk hadapi sume tuh, tp aku yakin dan percaya slagi kita hidup dgn kasih syang n cinta ALLAH, pasti kita akan bahagia.... INSYAALLAH... berdoa la...

maaf kpd sape je yg baca blog aku yg x sependapat ngan aku....
aku bukan menyokong lelaki utk berpoligami, tp aku hnya menyokong ape yg dihalal kan tuhan n menolak ape yg diharamkan NYA....

=) out


Tiada ulasan:

Catat Ulasan